Κατά 25% μειώθηκε η εισπραξιμότητα στα χρόνια των Μνημονίων
Πάτο κοντεύει να πιάσει η
εισπραξιμότητα των φόρων, εξαιτίας τις «άγριας» φοροεπιδρομής των τελευταίων ετών. Από το 70% περίπου το 2010 η εισπραξιμότητα έχει υποχωρήσει στο 45% δημιουργώντας τεράστια χρέη και δημιουργώντας παράλληλα τον κίνδυνο για νέους φόρους.
Οι φορο-επιθέσεις στα χρόνια των μνημονίων οδήγησαν σε ένα πρωτοφανές φαινόμενο. Ποιο είναι αυτό; Ούτε τα μισά από τα έσοδα που προβλέπεται να εισπραχθούν από τους φόρους δεν φτάνουν στα κρατικά ταμεία, ενώ ταυτόχρονα τα ληξιπρόθεσμα χρέη αντιστοιχούν στο 50% του ΑΕΠ.
Όπως αναφέρει το Euro2day χαρακτηριστικό είναι ότι η κρίση ξεκίνησε με το ποσοστό εισπραξιμότητας να βρίσκεται πάνω από το 70% αλλά μετά να κάνει, «ελεύθερη πτώση»: το 2012 υποχώρησε στη ζώνη του 60%, το 2014 έπεσε κάτω του 50% και πλέον κινείται στο 45%...
εισπραξιμότητα των φόρων, εξαιτίας τις «άγριας» φοροεπιδρομής των τελευταίων ετών. Από το 70% περίπου το 2010 η εισπραξιμότητα έχει υποχωρήσει στο 45% δημιουργώντας τεράστια χρέη και δημιουργώντας παράλληλα τον κίνδυνο για νέους φόρους.
Οι φορο-επιθέσεις στα χρόνια των μνημονίων οδήγησαν σε ένα πρωτοφανές φαινόμενο. Ποιο είναι αυτό; Ούτε τα μισά από τα έσοδα που προβλέπεται να εισπραχθούν από τους φόρους δεν φτάνουν στα κρατικά ταμεία, ενώ ταυτόχρονα τα ληξιπρόθεσμα χρέη αντιστοιχούν στο 50% του ΑΕΠ.
Όπως αναφέρει το Euro2day χαρακτηριστικό είναι ότι η κρίση ξεκίνησε με το ποσοστό εισπραξιμότητας να βρίσκεται πάνω από το 70% αλλά μετά να κάνει, «ελεύθερη πτώση»: το 2012 υποχώρησε στη ζώνη του 60%, το 2014 έπεσε κάτω του 50% και πλέον κινείται στο 45%...
Εξάλλου αυτό είναι και ένα από τα επιχειρήματα του ΔΝΤ στην έκθεση που παρουσίασε για το χρέος στις αρχές της εβδομάδας προκειμένου να στηρίξει τις θέσεις του περί μείωσης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Παράλληλα τα στελέχη του ΔΝΤ υποστηρίζουν ότι τα έσοδα θα συνεχίσουν να μειώνονται ως ποσοστό του ΑΕΠ καθώς:
* Η ανάκαμψη αναμένεται να στηριχθεί σε επενδύσεις και εξαγωγές που δεν συνδέονται με υψηλή φορολόγηση.
* Σχεδόν οι μισές από τις εισφορές κοινωνικής αλληλεγγύης (π.χ. αυτοαπασχολούμενοι) δεν συνδέονται με το εισόδημα (σ.σ. αυτό αλλάζει με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο) και οι φόροι περιουσίας δεν σχετίζονται με τις τιμές αγοράς.
Το Ταμείο θεωρεί ότι το φορολογικό σύστημα προσφέρει μεγάλο αφορολόγητο, το οποίο αυτόματα οδηγεί σε εξαίρεση πάνω από το 50% μισθωτών και συνταξιούχων , έναντι το 9% μέσου όρου στην ευρωζώνη.
Έτσι εξηγείται και η πίεση για το αφορολόγητο όριο στις 6.000 ευρώ, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ η επιλογή αυτή στέλνει όλο το λογαριασμό στα μεγάλα εισοδήματα με το ανώτατο δεκατημόριο να καλείται να συνεισφέρει το 60% του συνόλου!
Το σχήμα είναι μη βιώσιμο κατά το Ταμείο και οδηγεί σε μείωση του συντελεστή εισπραξιμότητας παρά τις προσπάθειες να βελτιωθεί η φορολογική διοίκηση.
Και όλα αυτά τη στιγμή που με "εν κρυπτώ" διάταξη του Πολυνομοσχεδίου νομιμοποιείται στους βουλευτές και μόνο, να έχουν offshore.