TI ΣΥΝΕΒΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΛΕΙΔΩΜΕΝΗ ΠΟΡΤΑ TOY AIRBUS;
...OΛΑ ΤΑ ΠΙΘΑΝΑ ΣΕΝΑΡΙΑ...
Η είδηση που δημιουργεί ακόμα περισσότερα ερωτήματα για την συντριβή του Airbus A320 της Germanwings, ...
στις γαλλικές Άλπεις την Δευτέρα, ότι δηλαδή η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης ήταν από μέσα κλειδωμένη και ο κυβερνήτης που βρισκόταν απέξω την χτυπούσε δυνατά προκειμένου να εισέλθει στο πιλοτήριο, δημοσιεύθηκε στους New York Times και στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Είναι όμως αυτή η εκδοχή των γεγονότων σωστή; Προς το παρόν το BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile), το Γαλλικό Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, δεν έχει επίσημα αποκαλύψει καμία λεπτομέρεια για την καταγραφή των συνομιλιών μέσα στον θάλαμο διακυβέρνησης και οι σχετικές πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας προέρχονται από διαρροές υπαλλήλων.
Ο Frank Taylor, πρώην διευθυντής του «Cranfield Aviation Safety Centre», δήλωσε για το θέμα στο BBC ότι όσα έχουν μέχρι σήμερα διαρρεύσει για το τραγικό δυστύχημα, παρόλο που δεν προέρχονται από την επίσημη πηγή, το BEA, ακούγονται να είναι αυθεντικά.
Πόσο ασφαλής είναι η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης;
Πολύ ασφαλής. Μέχρι τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 η πόρτα μεταξύ του θαλάμου διακυβέρνησης και της καμπίνας ήταν σαθρή. Έτσι, ήταν εύκολο για τους αεροπειρατές να εισβάλλουν μέσα στο κοκ-πιτ με μαχαίρια και να πάρουν τον έλεγχο του αεροσκάφους από τους πιλότους.
Μετά από μια σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων οι αεροπορικές εταιρείες εγκατέστησαν ενισχυμένες πόρτες που κόστιζαν χιλιάδες ευρώ και έχουν σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να κρατούν μακριά ανεπιθύμητους εισβολείς και επιθέσεις με σφαίρες.
Δεν υπάρχει τρόπος για το εξουσιοδοτημένο προσωπικό να εισέλθει ξανά στον θάλαμο διακυβέρνησης;
Ναι. Υπάρχει σύστημα με κωδικό εισόδου αλλά... υπάρχει και ένας διακόπτης παράκαμψης, κάτι σαν «αδιέξοδο», που θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία από το εσωτερικό του θαλάμου και έτσι η πόρτα δεν είναι δυνατόν να ανοίξει απέξω για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα από πέντε μέχρι είκοσι λεπτά.
Υπάρχει μια τυπική διαδικασία όταν ένας πιλότος εγκαταλείπει τον θάλαμο διακυβέρνησης;
Αυτό ποικίλλει ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία. Σε ορισμένες αυτό θεωρείται φυσιολογικό, ενώ σε άλλες είναι υποχρεωτικό όταν ο ένας πιλότος εγκαταλείπει το κοκ-πιτ, ένα άτομο από το προσωπικό του πληρώματος καμπίνας να τον αντικαθιστά μέχρι εκείνος να επιστρέψει. Η συγκεκριμένη πολιτική της Germanwings δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί.
Από τα μέχρι σήμερα γνωστά γεγονότα για την αεροπορική τραγωδία, τι θα μπορούσε να έχει συμβεί;
Δύο από τις πιο πειστικές θεωρίες που θα μπορούσαν να θεωρηθούν έγκυρες, είναι ή ότι ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ήταν ανίκανος εκείνη την στιγμή, από πιθανή ασθένεια ή ότι το αεροσκάφος σκόπιμα κατευθυνόταν σε μια πορεία σύγκρουσης αυτοκτονίας ή μαζικής δολοφονίας... Οι δύο αυτές πιθανότητες τις οποίες επικαλείται ο διεθνής Τύπος εγείρουν περισσότερα ερωτηματικά.
Αν ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ασθένησε ξαφνικά θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ήθελε να πραγματοποιήσει μια προσγείωση έκτακτης ανάγκης στο αεροδρόμιο της Μασσαλίας. Επίσης, υπάρχει η πιθανότητα την ίδια στιγμή να τέθηκε εκτός λειτουργίας ο μηχανισμός που αναφέρθηκε παραπάνω και ανοίγει απέξω την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης.
Ένα άλλο ερώτημα, που έχει ήδη απάντηση είναι, αν ο πιλότος που βρισκόταν εντός του θαλάμου διακυβέρνησης αρρώστησε ξαφνικά και έπεσε πάνω στο χειριστήριο (control column), οδηγώντας το σε καθοδική πορεία... Αυτό όμως δεν θα μπορούσε να συμβεί καθώς η Boeing έχει παραδοσιακά εγκαταστήσει στα πιλοτήρια των αεροσκαφών της ένα σύστημα (side - stick), το οποίο ελέγχει τις κινήσεις των πιλότων τόσο δεξιά, όσο και αριστερά.
Έχει συμβεί παρόμοια περίπτωση στο παρελθόν;
Αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί αφού ακόμα βρισκόμαστε στο στάδιο διερεύνησης των γεγονότων που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα. Πάντως, τον Νοέμβριο του 2013 αεροσκάφος των Mozambique Airlines συνετρίβη στην Ναμίμπια και η προκαταρκτική έκθεση που συντάχθηκε ανέφερε ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από σκόπιμη ενέργεια του πιλότου.
Η είδηση που δημιουργεί ακόμα περισσότερα ερωτήματα για την συντριβή του Airbus A320 της Germanwings, ...
στις γαλλικές Άλπεις την Δευτέρα, ότι δηλαδή η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης ήταν από μέσα κλειδωμένη και ο κυβερνήτης που βρισκόταν απέξω την χτυπούσε δυνατά προκειμένου να εισέλθει στο πιλοτήριο, δημοσιεύθηκε στους New York Times και στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Είναι όμως αυτή η εκδοχή των γεγονότων σωστή; Προς το παρόν το BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile), το Γαλλικό Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, δεν έχει επίσημα αποκαλύψει καμία λεπτομέρεια για την καταγραφή των συνομιλιών μέσα στον θάλαμο διακυβέρνησης και οι σχετικές πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας προέρχονται από διαρροές υπαλλήλων.
Ο Frank Taylor, πρώην διευθυντής του «Cranfield Aviation Safety Centre», δήλωσε για το θέμα στο BBC ότι όσα έχουν μέχρι σήμερα διαρρεύσει για το τραγικό δυστύχημα, παρόλο που δεν προέρχονται από την επίσημη πηγή, το BEA, ακούγονται να είναι αυθεντικά.
Πόσο ασφαλής είναι η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης;
Πολύ ασφαλής. Μέχρι τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 η πόρτα μεταξύ του θαλάμου διακυβέρνησης και της καμπίνας ήταν σαθρή. Έτσι, ήταν εύκολο για τους αεροπειρατές να εισβάλλουν μέσα στο κοκ-πιτ με μαχαίρια και να πάρουν τον έλεγχο του αεροσκάφους από τους πιλότους.
Μετά από μια σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων οι αεροπορικές εταιρείες εγκατέστησαν ενισχυμένες πόρτες που κόστιζαν χιλιάδες ευρώ και έχουν σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να κρατούν μακριά ανεπιθύμητους εισβολείς και επιθέσεις με σφαίρες.
Δεν υπάρχει τρόπος για το εξουσιοδοτημένο προσωπικό να εισέλθει ξανά στον θάλαμο διακυβέρνησης;
Ναι. Υπάρχει σύστημα με κωδικό εισόδου αλλά... υπάρχει και ένας διακόπτης παράκαμψης, κάτι σαν «αδιέξοδο», που θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία από το εσωτερικό του θαλάμου και έτσι η πόρτα δεν είναι δυνατόν να ανοίξει απέξω για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα από πέντε μέχρι είκοσι λεπτά.
Υπάρχει μια τυπική διαδικασία όταν ένας πιλότος εγκαταλείπει τον θάλαμο διακυβέρνησης;
Αυτό ποικίλλει ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία. Σε ορισμένες αυτό θεωρείται φυσιολογικό, ενώ σε άλλες είναι υποχρεωτικό όταν ο ένας πιλότος εγκαταλείπει το κοκ-πιτ, ένα άτομο από το προσωπικό του πληρώματος καμπίνας να τον αντικαθιστά μέχρι εκείνος να επιστρέψει. Η συγκεκριμένη πολιτική της Germanwings δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί.
Από τα μέχρι σήμερα γνωστά γεγονότα για την αεροπορική τραγωδία, τι θα μπορούσε να έχει συμβεί;
Δύο από τις πιο πειστικές θεωρίες που θα μπορούσαν να θεωρηθούν έγκυρες, είναι ή ότι ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ήταν ανίκανος εκείνη την στιγμή, από πιθανή ασθένεια ή ότι το αεροσκάφος σκόπιμα κατευθυνόταν σε μια πορεία σύγκρουσης αυτοκτονίας ή μαζικής δολοφονίας... Οι δύο αυτές πιθανότητες τις οποίες επικαλείται ο διεθνής Τύπος εγείρουν περισσότερα ερωτηματικά.
Αν ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ασθένησε ξαφνικά θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ήθελε να πραγματοποιήσει μια προσγείωση έκτακτης ανάγκης στο αεροδρόμιο της Μασσαλίας. Επίσης, υπάρχει η πιθανότητα την ίδια στιγμή να τέθηκε εκτός λειτουργίας ο μηχανισμός που αναφέρθηκε παραπάνω και ανοίγει απέξω την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης.
Ένα άλλο ερώτημα, που έχει ήδη απάντηση είναι, αν ο πιλότος που βρισκόταν εντός του θαλάμου διακυβέρνησης αρρώστησε ξαφνικά και έπεσε πάνω στο χειριστήριο (control column), οδηγώντας το σε καθοδική πορεία... Αυτό όμως δεν θα μπορούσε να συμβεί καθώς η Boeing έχει παραδοσιακά εγκαταστήσει στα πιλοτήρια των αεροσκαφών της ένα σύστημα (side - stick), το οποίο ελέγχει τις κινήσεις των πιλότων τόσο δεξιά, όσο και αριστερά.
Έχει συμβεί παρόμοια περίπτωση στο παρελθόν;
Αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί αφού ακόμα βρισκόμαστε στο στάδιο διερεύνησης των γεγονότων που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα. Πάντως, τον Νοέμβριο του 2013 αεροσκάφος των Mozambique Airlines συνετρίβη στην Ναμίμπια και η προκαταρκτική έκθεση που συντάχθηκε ανέφερε ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από σκόπιμη ενέργεια του πιλότου.